با چه معیارهایی میتوان قیمت سایت را تخمین زد؟
با چه معیارهایی میتوان قیمت سایت را تخمین زد؟
برای آغاز صحبت تخمین قیمت وبسایت بهتر است کمی به گذشته برگردیم و با دیدی دیگر به این مساله بنگریم. از دید عصر کنونی که به عصر ارتباطات مشهور است، در هر کسب و کاری اساسیترین و مهمترین پایه را مشتریان تشکیل میدهند. درواقع هدف هر شکلی از کسب و کار جذب نمودن مشتری است. به این جهت که مشتری یعنی سود و سود یعنی پول و همین امر، بقای آن کسب و کار را ضمانت مینماید
مشتریان درگذشته به صورت محلی بودند. به این معنا که اکثریت مشاغل محدوده مشتریانشان را از شهر یا محل سکونت خود پیدا میکردند. در برخی از موارد و مشاغل بهخصوص که در مدت سالیان متمادی مشهور شده بودند، مشتریانی از خارج از شهر و محل سکونت و نهایتا در محدوده کشور داشتند.
با ظهور عصر ارتباطات، رابطههای جمعی هم افزایش یافت. این افزایش ارتباطات درواقع سبب شد که جهان به دهکده ای عظیم مبدل شود. یکی از قابلیتهای اصلی دهکده این است که اهالی آن یکدیگر را میشناسند. این امر توانست در بسیاری از موارد و اتفاقات نقش موثری داشته باشد و در بعضی از موارد سبب ظهور انقلاب در آن اتفاق شده است. مثل قضیه تجارت و کسب و کارهای متعدد.
زمانیکه انسانها در همه نقاط کره زمین میتوانند در دسترس انواع متعدد کسب و کارها قرار بگیرد به چه علتی بایستی آنها از این حجم از مشتری به راحتی بگذرند. مطمئنا این عمل عاقلانه به نظر نمیآید. این انقلاب در تجارت سبب شد که تعداد زیادی از افراد، مشاغل خود را تغییر داده و آن دسته از کسب و کارها که خود را تغییر ندادند، یا از بین رفتند و یا در شرف نابودیند. در این میان یکسری از مشاغل هم ایجاد شد؛ مثل طراحی و مدیریت وبسایت. از این جهت در این بخش به سراغ تخمین قیمت وبسایت می رویم.
تخمین قیمت سایت و اهمیت آن
همانگونه که در بالا بیان کردیم، یکی از مشاغلی که در این کش و قوس عصر کنونی بهوجود آمد، طراحی و مدیریت وبسایت و فروش آن است. این که به چه دلیلی سایت ها، خرید و فروش خواهند شد، نیاز به توضیح چندانی ندارد. وبسایت در فضای اینترنت مثل مغازه در فضای حقیقی است. از این جهت به همان علت که یک مغازه خرید و فروش میشود، یک وبسایت هم میتواند خرید و فروش شود. اما موضوعی که در این بخش حائذ اهمیت بوده این است که مغازه شامل یک سری قابلیتهای بخصوصی است که تقریبا همه ما از آنها مطلعیم. این امکانات اصولا اگر در راستای فروش بیشتر محصولات باشند، قیمت مغازه را بالا برده و برعکس.
اکنون برای تخمین قیمت وبسایت هم بایستی یک سری قابلیتهای آن را در نظر داشت که با ایجاد تناسب میان این قابلیتها و قیمت نهایی آن یک سایت مناسب را خریداری نمود و یا بتوان وبسایتی را به قیمت مناسب به فروش رساند. در ادامه میخواهیم در پی معیارهای تخمین قیمت سایت رفته تا با این مساله بیشتر آشنایی پیدا کنیم. دانستن این سری از قابلیتها سبب میشود که در طراحی سایتها به نکات مهم و کلیدی توجه کنیم که در تخمین قیمت سایت تاثیرگذار است. اینگونه با صرف زمان و هزینه یکسان نسبت به شخصی که از این مسائل اطلاع زیادی ندارد، موفقیت بیشتری از آن شما خواهد شد. قبل از بیان معیارهای تخمین قیمت وبسایت باید این را بدانید که در ابتدا عوامل کلی را شرح میدهیم و تصور ما در ابتدا این بوده که یک وبسایت تازه تاسیس خواهد بود. در نهایت با در نظر داشتن معیارهای تخمین قیمت وبسایت،به سراغ سایتهای با سابقه خواهیم رفت تا بدانیم آنها را به چه صورتی خرید و فروش مینمایند.
معیارها در تخمین قیمت وبسایت
اولین قابلیتی که در تخمین قیمت سایت میبایست به آن توجه نمود، هسته مرکزی و به شکلی دیگر مغز آن است. این هسته میتواند مدیریت محتوا (CMS) یا رباتیک باشد. تفاوت این دو در ارائه شکل خدمات به ادمین وبسایت است. مورد بعدی این است که برای چه امری این وبسایت را میخواهید. درواقع وبسایت در کدام دسته و طبقه قرار گرفته است. این معیار در تخمین قیمت وبسایت، میتواند مبلغ را حدود ۳ تا ۴ میلیون جابهجا نماید. این دستهها عموما عبارت هستند از فروشگاهی، نمایشگاه، خبری، محصولات، شخصی و شرکتی.
معیارهای دیگری مثل تعداد زبان و قالب هم نقش اساسی و تعیین کنندهای در تخمین قیمت وبسایت، خواهد داشت. یک معیار مهم و کلیدی برای تخمین قیمت وبسایت دامنه آن است. در تمام دنیا بسته به نوع کشور و منطقه جغرافیایی آن دامنههای زیادی را می توان پیدا نمود. بعضی از این دامنهها جهانی و بعضی دیگر محلی هستند. بر همین اساس، دامنهای مانند دامنه COM یک دامنه جهانی بوده و دارا بودن این دامنه برای وبسایت میتواند یک امتیاز خوب طلقی میشود. از طرفی دیگر میتوان به راحتی حدس زد که قیمت این دامنه هم بیشتر از دامنههای محلی، در تخمین قیمت سایت موثر خواهد بود. به عبارتی دیگر، شاید در ایران دامنه .INFO را بتوانیم گرانترین دامنه به حساب بیاوریم. البته این یک نسبت کلی بوده و امکان دارد که رتبهبندیها گاهی اوقات عوض شود. مقدار فضایی که در وبسایت مورد احتیاج شما است هم یک عامل در تخمین قیمت وبسایت است. در حقیقت شما فقط تا ۱۰۰MB به شکل رایگان میتوانید از فضای اینترنت بهره ببرید. بالاتر از آن بایستی شما هزینهای دیگر پرداخت نمایید. این موارد همه از مهمترین عواملی است که سبب میشود تقریبا به صورت حدسی در پی تخمین قیمت وبسایت برویم.
تعداد بازدیدکننده عاملی کلیدی در تخمین قیمت وبسایت
در وبسایتهایی که چندین وقت در حال اجرا بوده آن چیزی که مهمتر از هر عامل دیگر در تخمین قیمت وبسایت حائذ اهمیت است، آمار تعداد بازدیدکنندگان و کاربران است. این آمار هر مقداری که بالاتر برود ارزش وبسایت افزایش خواهد یافت. این یک امر طبیعی بوده، چراکه تجارت برای مشتریان میجنگد. ازاین جهت هر جایی که مشتریهای زیادی داشته باشند، ارزش آن مکان هم بیشتر است. البته این مساله نیز مهم است که این بازدیدکننده از چه محلی تأمین شده باشد. منابع مختلف بازدید میتواند ورودی ارگانیک گوگل، تبلیغات بنری، گوگل ادوردز، ورودی مستقیم و یا به شکل مصنوعی از تزریق آی پی باشد. درنهایت تنها تعداد بازدید بالای یک سایت و در نتیجه الکسای پایین آن به تنهایی نمیتواند به آن سایت ارزش دهد.
از بین منابع بازدید، ورودی ارگانیک گوگل بالاترین ارزش را دارد؛ چراکه با هزینه تقریباً صفر، هدفمندترین کاربران را به سایت وارد میکند و ورودی بالای بازدید مستقیم یک وبسایت هم نشاندهنده محبوبیت بالای آن وبسایت است. ازسویی دیگر بازدیدهای تقلبی وبسایتها نیز اکثرا به صورت بازدید مستقیم در آمارگیر ها نشان داده میشوند که بایستی مطابق سایر فاکتورها واقعی بودن این بازدید را معین نمود.
امیدواریم که ازاین مطلب بهره کافی را برده و از نکات مذکور در مطلب، در راستای پاسخ به سوالات ذهنیتان استفاده کنید.